måndag 22 februari 2010

Receptklassiker: Chocolate chip cookies



Innan Ben & Jerrys gjorde sitt intåg i Sverige gick min kusin Ylva ett år på high-school i USA, och hon berättade för mig om en glass som innehöll bitar av kakdeg. Jag förstod snabbt att den här kakdegen var något annat än mördegen som Dagny alltid baserade sina sju sorters kakor på. Chocolate chip cookies-deg kan köpas på rulle på andra sidan atlanten. Det finns inte på ICA i Örebro, och trots min fascination för degen och kakorna skulle det dröja ett par år innan jag väl kom till skott. En av hemtjänstsomrarna (den när jag hyrde i ett rum i en paradvåning av två bikers) så kom jag till skott, översatte Marthas recept och satte igång. Någon timme senare låg en mycket stor mängd kakor där. Jag levde på dem i veckor. Nu bakar jag mest cookies till födelsedagar (som när det vankades överraskningsfest för Linus i lördags, då janna och jag frös sönder i snöstormen, rymdkatten och dinosaurien-kvällen)

Här finns Marthas recept. Jag föredrar Soft and Chewy Chocolate Chip Cookie och brukar ta både brunfarin, råsocker och vanligt socker. Ugnen ska inte vara på 350 (det är farenheit) utan 175°C.

Ät kakorna nybakta med ett glas mjölk till (american-style).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar