söndag 21 februari 2010

Receptklassiker: Sweet buttermilk scones

En gång bodde jag i England och då och då brukade jag gå över till kiosken på hörnet och köpa The Guardians söndagsdel. Flera timmars läsning och alltid bilder eller recept att klippa ur. Det mesta har försvunnit, men receptet på Sweet buttermilk scones hänger med och då och då bakar jag det till mina helggäster. Senast i går morse då Janna var här. Tricket med scones är att skippa saltet (istället ha 3 tsk socker), använda riktigt smör och knåda degen max 10 sekunder. Då får man de fluffigaste sconesen som nästan smälter i munnen.

Här är en förenklad/översatt version av receptet: (blir ca 10-12 stycken)

ca. 5 dl mjöl
3 tsk socker
2 1/2 tsk bakpulver
3 msk smör (mjukt/rumsvarmt)
1 stort ägg
3/4 dl fil eller yoghurt.
Ugnstemp: 200 grader

Blanda mjöl, socker, bakpulver och smör i en skål, smula sönder smöret med fingrarna så att allt blandar sig och blir ljusgult och fint.

I en annan skål: vispa ihop ägg och fil/yoghurt, rör i det i smör-mjöl-blandningen.

Blanda ihop till en fast deg, knåda i ca 10 sek. Platta sen försiktigt ut degen på mjölat bord så att den blir ca 2-3 cm tjockt.
Dela den i fyrkanter eller cirklar, pensla med fil/yoghurt, in i ugnen ca. 15-20 min.

Ät direkt med smör, ost, marmelad. Det är heavens, jag lovar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar