onsdag 24 februari 2010

Receptklasiker: Chokladbollar



Längst bak i Sju sorters kakor fanns kapitlet "Baka utan ugn" där jag ofta uppehöll mig då det var det jag först fick göra själv i köket. Sidorna var och är (boken följde med mig i flytten hemifrån) nästan ihopklistrade av min ovana att bläddra trots kladdiga händer. Där fanns dammsugare, radiokaka och struvor. (Drömde ofta om att laga struvor men då behövde man ett struvjärn. Jag skaffade faktiskt ett för något år sen. Struvor ser godare ut än vad dom är)

Framför allt fanns där chokladbollar, som jag egentligen inte behövde recept till men det var så roligt att få ta fram boken. Jag lagade en kopp starkt pulverkaffe (nescafé lyx mellanrost, det enda pappa dricker) och kletade ihop smeten och rullade i kokos. Hälften av smeten gick åt under tiden. Det hör till.

Min kusin Ylva lagade alltid chokladbollar i mixer, någonting jag tyckte var fusk (kanske för att vi inte hade en), en gång berättade hon med förfäran i rösten hur hennes granne hade lagat chokladbollar utan mixer varpå det blev stora smörklumpar i bollarna. Ylva tog vatten istället för kaffe, det smakade annorlunda än mina, precis som allt annat gör när man är hemma hos någon annan.

Nu gör jag chokladbollar väldigt sällan, men när jag väl gör det ska det vara riktigt smör, kaffe och kanske smält choklad istället för kakaon. (Jag älskar ju att ersätta kakao med mörk choklad som kanske märks) För att göra även världens mest simpla bakverk till lyx.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar