tisdag 23 februari 2010

Receptklassiker: kladdkaka


När jag var liten hade jag i princip obegränsad tillgång till köket. Mina föräldrar lät mig baka och göra lite vad jag ville. En gång gjorde jag och min kompis Malin saft, med allt vi kunde hitta i trädgården, huvudingrediensen var fläder vill jag minnas. En annan gång skulle vi baka kladdkaka, jag bakar i huvudsak Eksta Chokladkaka utifrån Annas nya kokbok, där kakan ska vara inne i exakt 24 minuter, älskar så precisa recept! Som 1o-åring var jag dock inte helt 100 på det här med mått. Varpå jag trodde att 3/4 dl i princip var samma sak som 3-4 dl.

Det blev en väldigt stark kladdkaka. Och kladdig blev den inte, mer åt det stenliknande hållet. Det finns ett foto på oss från den dagen, där vi sitter i jeans-shorts och stora t-shirtar i trädgården, med dockporslin och den misslyckade kladdkakan, jag minns fortfarande hur den smakade, munnen liksom torkade ur av stenhårdheten.

Annas recept
(Om man vill kan man ersätta hälften av kakaon med 50 gr mörk choklad, smält då chokladen i det smöret och häll i innan mjölet)

100 g smör eller margarin
2 ägg + 2 rågade dl socker
1 dl vetemjöl
3/4 dl siktad kakao
1 tsk vaniljsocker
(inget bakpulver)

Gör så här:
Smält smöret eller margarinet och ställ det åt sidan.
Vispa ägg och socker pösigt, häll i det smälta fettet och rör om.
Mät upp mjöl, vaniljsocker och siktad kakao i en skål och rör om så att kakaon blir klimpfri.
Blanda med äggen och häll kaksmeten i en smord och bröad kakform.
Grädda i 175° ugnsvärme i exakt 24 minuter för en liten kakform med ca 20 cm:s diameter.
Eller i 21 minuter för en form som är 23 cm i diameter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar