torsdag 22 april 2010

Att sälja en lägenhet

Stylisten kommer hem till mig, det är smutsigt överallt, äckligt nästan. Hon nämner ordet "skinande rent" oräkneliga gånger, men hon får mig ändå inte att skämmas över min ovilja och oförmåga att skrubba alla lister en gång i veckan. Vi pratar plankgolv och grupperingar av möbler. Jag tänker att min lägenhet kommer bli så fin, precis som alla andra som ska sälja sina. Så fina dom blir precis innan, nästan så man vill bo kvar. Men mitt i den fina visionen och pratet om läshörnan så tröttnar jag, tänker på att jag inte vill leva i en visningslägenhet, ett visningsliv. Jag vill inte ha något att visa upp förutom mig själv, jag tänker att jag skulle vilja bo i en lägenhet med massa böcker, kanske ett helt bibliotek, och så vill jag bo i en sydeuropeisk lägenhet, med sten och balkong och otäta fönster. Jag vill bo i nya lägenheter, se nya utsikter, inte stirra ner på såggatan varje dag i november och vilja dö av tristess.

Jag försöker att inte tänka på allt, försöker gå och lägga mig istället. Vila bort det onda i halsen, vila bort tröttheten. Vila bort stressen. Lycka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar