söndag 28 mars 2010

Jag skulle kunna säga älskar men gillar ligger bättre på tungan

Om jag tänker efter gillar jag ju massa saker. Just nu gillar jag Cardigans-skivan jag alltid lyssnade på i tonåren. Annars gillar jag att ligga länge i sängen på morgonen innan frukost, läsa hela DN på söndagen, filmer jag kallar high-schoolfilmer som egentligen inte handlar om det, lady gaga, att fotografera, att sy ibland; sy raka sömmar och fålla och sy ihop, se plagget växa fram. Jag gillar killar med snyggt hår och vackra ögon, festivalängar (fast gud vad längesen det var jag såg en sån), skogen när det precis regnat, att baka saker som måste tillredas i olika steg och som gärna tar hela dagen. Jag gillar många av mina vänner, jag gillar när vi gör roliga saker och när vi har tråkigt med. Jag gillar japanska blommönster, stiliserade fåglar och snygga modeteckningar, speciellt Stina Wirséns. Jag gillar att sitta vid min dator ibland, jag gillar att åka skidor på längden och tvären och snowboard med men skidor mer nuförtiden. Jag gillar att få stora blombuketter och att klä upp mig. Jag gillar att shoppa och bära snygga skor med platåer och pasta och pizza och pannkakor med sylt&grädde. Jag gillar choklad med grädde. Jag gillar svenska herrgårdar med ljusa trägolv och utsikt över landskapet, särskilt den gård där min barndomsbästis farföräldrar bor (bodde?). Med mystiska rum och stora salar. Jag gillar att vara utomhus och inomhus ibland. Jag gillar choklad och kokos blandat, jag gillar bra make-up och att använda den. Jag gillar att vara snygg, stora glossy magasin, romaner med en hoppfull handling. Jag gillar Jeffrey Eugenides och Bodil Malmsten och Ryan McGinley och Roland Barthes och Eckhart Tolle och Joseph Campbell. Jag gillar känslan precis när jag tränat och duschat och går hem på såggatan. Jag gillar min väggprydnad som är fraktad från kina för massa år sen. Jag gillar färgerna i den, pastell och rosa och svart. Jag gillar kortet från agnés b som jag tog för massa år sen som jag fortfarande har kvar på väggen och att hålla någons hand på väg någonstans. Jag gillar att ha picknick, att slänga mig ner i pappas kökssoffa efter maten och prata om framtiden eller kanske hur dålig lokaltidningens söndagsbilaga är. Jag gillar att jag äger så få saker. Jag gillar att vara uppe först på sommaren i barndomshemmet och se solen i köket och trädgården. Jag gillar att fika en lördag, att rida och min newyork-kjol och min dagbok. Jag gillar karaoke, bubbel i glas på sommaren och året om och Cannes och medelhavet. Jag gillar mina 90tals-minnen. Jag gillar det som är här och nu. Precis just nu.

1 kommentar: