måndag 12 oktober 2009

Alltså det här är inte en så bra krönika men jag var tvungen att lämna in något och jag tänkte "varför inte göra något halvdant för en gångs skull?"

En av de där somrarna i hemtjänsten tog jag hand om en liten rynkig tant vid namn Brita. Hennes kropp var som gjord av glas och varje gång vågade jag inte ta i henne av rädsla att jag jag skulle förvärra de stora svarta blåmärkena som täckte stora delar av kroppen. Hon var två huvuden kortare än mig, jag inbillade mig att jag skulle kunna bära henne om jag vågade ta i henne.

Klick.

Under en fiktiv fullmåne dansar Ceclila Lind med smal midja och en trind barm, tätt intill Fredrik Åkare. Jag såg som tonåring alltid framför mig hennes ljusa hy och inbillade mig att Vreeswijk sjöng att hon var vit som en hind. Jag önskade mig också rådjurs-ben och ögon, att vara så lätt att man kunde bli buren runt i en dans.

Klick.

I omklädningsrummet på mellanstadiet var jag omgiven av balett- och gymnastikflickor. Trådsmala och böjliga, alla kunde gå ned i spagat, split, nästan göra bakåtvolter och åtminstone en framåt. Det var som om de inte hade några ben i kroppen.

Klick.

I en bok om feministiska teorier ser jag bilden av en liten tjock gumma, boken lär mig att kvinnor såg ut så förr i tiden och att de avgudades för det. I samma veva berättade någon för mig att om Marilyn Monroe hade levt idag hade hon varit för stor för alla magasin och filmer. Jag tänkte att om Marilyn Monroe hade levt idag hade hon nog varit alldeles för gammal för att överhuvudtaget gå.

Klick.

Det har gått en bit in på 2000-talet och Beth Ditto poserar naken på omslaget till Love's första nummer med den kurvigaste kroppen jag någonsin sett på presstop.

Klick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar